Apa itu Cinta?

Ramai yang tahu cinta. Ramai yang tahu menyebut perkataan cinta. Ramai yang tahu bagaimana ingin meluahkan kata-kata cinta. Tetapi adakah anda tahu apa itu cinta yang sebenarnya? Cinta sebenarnya tidak blh dipaksa. Cinta lahir dari keikhlasan tulus hati yang suci yang berlandaskan kasih Illahi. Mari mempelajari sedikit sebanyak tentang cinta.

Apa itu Sifat Cinta
Cinta itu suci, mahal dan tinggi tarafnya. Sifat cinta itu sempurna. Jika tidak, cinta akan cacat. Itulah cinta sebenar cinta.

Cinta Wujud Semenjak Dilahirkan
Rasa cinta sedia wujud di dalam jiwa manusia sejak manusia itu lahir ke dunia. Cuma manusia akan melalui tahap-tahap kelahiran cinta bermula dari cinta kepada belaian ibu, membawa kepada cinta kepadakekasih dan akhirnya setelah puas mencari cinta suci, maka akan cinta kepada Tuhan. Wujudnya cinta itu tidak dapat dilihat tapi dapat dirasa dan cinta sebenar cinta itu suci murni serta putih bersih.

Bersedia untuk Bercinta
Bila sampai masanya di setiap tahap-tahap cinta, maka Tuhan menjadikan manusia itu bersedia menerima cinta itu. Pada mulanya jiwa itu bersedia menerima cinta, lantas sedia pula untuk berkongsi rasa kewujudan dengan dikasihi. Sedia untuk mengikat setia serta saling memahami. Setia untuk dipertanggungjawapkan kerana cinta. Sedia untuk menyerah diri pada yang dicintai.

Keindahan Cinta
Walaupun kewujudan cinta tidak bisa dilihat, tetapi cinta itu indah dan cantik. Cantiknya itu tulin dan tidak ia bertopeng. Bukan saja ia cantik malah suci murni, bercahaya gemerlap dan putih bersih.

Mengharap Balasan Cinta
Cinta antara manusia itu berkehendak kepada jodoh atau pasangan, dari diri yang punya persamaan, dari diri yang asalnya satu. Bila dapat yang dicari, bermakna cinta itu menganggap telah bertemu yang paling sesuai dan secocok dengan jiwanya, untuk bersatu kembali. Kehendak itu timbal balik sifatnya kerana manusia dalam bercinta tidak hanya menerima tapi juga menerima.

Menakluki Cinta
Sifat cinta itu ingin menguasai. Dia mahu yang dikasihinya itu hanya khusus untuk
dirinya. Dia tidak mahu ianya dikongsi dengan orang lain. Sifat ini menuntut hak untuk mencintai dan dicintai. Tapi, dalam pada ingin menakluki, ia juga ingin ditakluki sepenuhnya.

Mengetahui Cinta
Pada asasnya sebenarnya cinta itu mengetahui. Orang yang bercinta tahu siapa yang patut dicintainya. Cinta tidak perlu bertanya. Manusia boleh jatuh cinta tanpa membaca ilmiah atau novel tentang cinta. Mereka tahu apa yang perlu dilakukan. Tapi, cinta cuma tahu bercinta. Ia tidak tahu akan peraturan cinta jika tiada diberikan panduan.

Hidup Mati Cinta
Cinta adalah ibarat manusia, boleh berputik, lalu mekar serta boleh layu dan gugur. Cinta itu punya deria dan perasaan. Cinta mendengar cinta, berkata cinta, melihat
cinta. Cinta ada segala-galanya. Sayang, benci, cemburu, gembira, sedih, tenang, tertekan, ketawa dan menangis. Cinta itu hidup sampai satu ketika ia akan menemui mati.Tapi ramai orang berharap agar cinta itu kekal selagi dia masih hidup dan tetap hidup walaupun telah mati.

Kesucian Cinta
Sebagaimana yang banyak dikatakan orang, cinta itu suci. Sucinya cinta bukan bermakna ia tidak mengharap balasan. Cinta mengharap balasan cinta. Sucinya cinta bermakna ia tidak bernoda dan tidak pula berdosa Itulah sifat asal cinta, ia suci bagaikan anak yang baru lahir. Mereka yang kenal erti cinta akan cuba mengekalkan cinta itu sesuci mungkin. Mengekalkan cinta suci bermakna menjauhkan ia dari godaan nafsu yang tidak ada batasan. Kerana nafsulah cinta suci jadi bernoda dan berdosa.

Terpesona Dengan Cinta
Cinta itu bukan saja indah, tapi mempersonakan. Ia bukan kerana cinta itu nakal sifatnya tapi kerana ia suci dan bersih. Ia adalah sebagaimana anda melihat pada anak kecil yang comel dan bersih. Dia senyum pada anda dan merapati anda. Anda terpesona kerana bukan saja ianya comel, tapi kerana dia adalah insan yang tidak berdosa. Kerana sifat cinta yang mempersona ini selalunya manusia itu berbuat silap bila bercinta.

Apa saja yang dilakukan oleh kekasihnya…mempersonakannya dan nampak cantik serta betul walaupun itu adalah satu dosa dan akan menodai cinta itu sendiri. Itulah juga yang menyebabkan orang yang bercinta itu walaupun seorang yang bijaksana, akan menjadi bodoh kerana pesona cinta. Akal itu mampu dikalahkan oleh nafsu. Nafsu itu tidak bisa dikalahkan melainkan jika anda sentiasa ingat kepada Tuhan Maha Pencipta.

Apakah itu Bukti Cinta?
Cinta perlukan bukti. Ramai orang percaya bahawa bukti cinta itu ialah mengorbankan atau menyerahkan apa saja yang kekasih anda mahu. Mereka percaya jika itu tidak berlaku, maka cinta itu tidak tinggi nilainya. Sebenarnya anggapan itu tidak tepat. Jika anda beri semua yang dia mahu,apakah yang tinggal pada anda? Benarkah dia cinta pada anda bila dia mahukan pengorbanan anda?

Cinta sejati tidak memusnahkan atau merosakkan diri kekasih yang dicintai. Malah ia menjaga agar kekasih tetap suci dan selamat sebagaimana sucinya cinta itu sendiri.



“bercintalah dengan mereka yang berhak memiliki cintamu, bahagialah kamu di dunia dan akhirat”

BeLoM DpT AppRoVaL

hari ni seawal pkl 5.30 pagi aku bgn tido sbb nak siapkan thesis walaupun hati ku berkata baik tido je...huhuhu..thesis aku ni tinggal nak siapkan recommendation, conclusion dan table of contents je. lps tu check format dan masukan drawing dlm lampiran...nampak je sikit...dlm pkl 1.30tghari aku aku siapkan semua skali. lps tu aku pun print...lbh kurang 140 pages jgkla...byk x?habis satu pertiga aku punya kertas double A...


aku pun bersiap2 nak gi jumpa mr gan utk dptkan approval sblm buat hard binding...dengan kenyakinan diri yg jitu aku pun berjumpa mr gan...dalam hati aku rasa blh dpt sign emas dia sbb aku dah baiki apa yang dia suruh baiki sblm ni...mr gan pun mula check satu persatu muka surat thesis aku...


aduih...muka surat terawal aku dah kena tegur sbb x ikut format...lps abis check semua skali...mr gan ckp aku punya dah ok... cuma betulkan semula format ada salah tapi x byk dan conclusion aku...so dgn kecewa jgkla hati ni sbb x dpt approval thesis lagi...takot jg x sempat nak binding dan htr ke fakulti...apap2pun blk nanti aku akan perlu betolkan mana yang silap dan htr semula sok....

doakan semoga aku dpt approval dari supervisor mr gan sok....

ObeR NiTe di Tc

Kisah ni berlaku semlm...bdk klas aku buat makan2 @ BBQ di TC khas utk BMA thn akhir mcm majlis perpisahan jgk la tapi ada juga sowang dua tersesat join. apa2pun x kisahla...janji sporting...

pada mulanya aku nak gerak ke tc dgn motor kesayangan ku tapi....tgk cuaca mcm nak hujan je...aku pun tumpang keta rezha...kami berkumpul di petronas gambang...semua skali lbh kurang dlm 6buah keta...tapi ada yang dah gerak dl...slps masing dah isi minyak kami pun gerak dlm pkl 9.15....

sampai je di tc kami pun mengangkut peralatan ke tempat yg telah dirancang...pada permulaan xtvt cuaca sedikit hujan ...tapi xtvt tetap diteruskan jgk...nasib baik ada wakaf kat situ...kami hidupkan api utk membakar ayam...ada sesetgh mbr aku yg lain buat hal masing2 sementara tunggu ayam makanan siap...ada yg main gitar nyanyi beramai2...lepak ditepi pantai...borak2 sambil mengutuk kekwn...main mesej dgn awek...ops!!!..tut...sape 2?biarlah rahsia...huhu...



aku pun turut join bakar ayam...selain tu ada jgk bakar hotdog(bukan anjing kepanasan), kerang dan kentang...lama jgk nk bakar ni sbb ayam dipotong besar...so...lambat masak...sambil nak tggu ayam masak...apa lagi xtvt memposingkan diri masing2 la...





dlm pkl 11.30 kami pun mula menjamu selera...selain menu ayam bakar...ada jugak nasi goreng...pergh...malam tu memang kenyang habis...aku makan sikit je sbb dah kenyang makan sblm dtg lg...

slps makan, masing2 berpecah buat xtvt sendiri...aku gi lepak minum dgn paklie, apiz, acap, achik, pecal dan mbr2 azah...sambil tgh lepak2...caen, ijang dan zack dtg join skali...



lps minum...kami lepak tepi pantai...hirup udara pantai...dkt situ sesi bergambar tak ketinggalan...aku dah letih sgt bdn terlelap jap beralaskan tikar...mmg best siot tido kat tepi pantai...pendek kata...panjang x kata apa2...hahaha...



dalam pkl 3.30 pagi kami pun bertolak blk tapi sblm tu aku dan paklie saje nk perkenakan azah...kami sorok selipar jaban dia kambus dlm pasir...hahaha...biar dia berkaki ayam..kok kok kok....hehehe...tgk muka dah semcm je...aku pun bagi balik...reliksla azah...bila lagi bh kaco ko...lps ni payah nk jumpa dah...

kami gi singgah benteng plak...tgk suasana gelagat remaja kuantan awl pagi. sampai sana jumpa semula budak klas semula...diarong lepak tgk bdk rempit...bermacam2 ragam bdk remaja mlm tu...

aku lepak jap...lps 2 terus blk ke UMP...sampai je tgk semua keta beratur kat dpn pintu masuk utama...rupa2nya kena tahan dgn pak guard...pergh pagi tu pak guard mmg skema nak mampos...klau nk masuk mesti kena tulis nama..dia ckp pkl 7 baru blh masuk...aku dah malas nK layan pak guard ump ni...dia punya perangai kalah jwtn NC lg...pagi tu paklie berkorban bg kad matrik tulis nama dia...

elok2 sampai je di bilik dah masuk waktu subuh...aku solat dl dan terus tido...nak tahu bgn pkl bape...ops..xleh ckp...

Bangun solat subuh pagi terus aku x tido. aku siapkan thesis sbb nak kena hantar kat supervisor dan panel aku hari isnin ni. sakit jgk kepala otak aku nk mikir mcmner nak susun ayat...dahla aku ni low sikit dlm omputeh ni...nasib baik ada e-kamus dlm pc aku ni...sedikit sebyk membantu aku nak translate ayat2 utk dimasukkan di dlm thesis...

dlm pkl 8.15 abah aku tipon tanya pasal brg2 aku bila nak ambik...aku ckp ptg sikit sbb nak siapkan thesis...so hari ni adalah hari terakhir PC aku di UMP sbb akan di hantar pulang ke kpg.walaupun thesis aku x siap sepenuhnya lagi...

family aku dah sampai semlm lagi datang nak ambik barang2 ku pulang, diarong ada kat rmh pakcik aku di paching bermalam si sana...

walaupun berat hati aku nak berpisah dgn pc aku sbb mcm2 kenangan tersimpan semat didlm pc ku ni...bak astro kata...macam2 ada...apa2pun xpe...sbb aku akan jumpa blk kat kpg nanti....

oklah aku dah nak packing pc aku masuk dlm kotak...nanti x sempat plak sbb nak gi solat jumaat...

10 Sikap Wanita



Banyak lelaki yg terpikat pada wanita yg bersikap keibuan,lembut,mengambil berat dan penuh kasih sayang. Wajah yg keibuan mampu membuat lelaki berasa tenteram ketika sedang stress, cemas dan gelisah dan senang hati ketika mahu bermanja. Jangan tunggu sampai melahirkan baru nak tonjolkan sikap keibuan. Setiap wanita ada potensi keibuan dalam diri masing2.

Keanak-anakkan

Dalam batas yg wajar, sifat keanak-anakan seorang wanita menjadi daya tarikan di mata lelaki. Mereka berasa terhibur dengan keletah anda. tetapi tentulah bukan sifat keanak-anakkan yg melampau dan menyakitkan hati tetapi sikap keanak-anakan yg menyenangkan. Misalnya, kemanjaan wanita yg membangkitkan naluri kebapaan dan kelakian lelaki. Wanita ceria membuat lelaki lebih berghairah.

Penuh Pengertian

Sikap pengertian wanita membuat lelaki berasa dihargai dan diterima seadanya. Sikap ini tercermin dari perasaan mudah memaafkan, memilih waktu yg tepat utk berbincang masalah dan sebagainya. Contohnya ketika lelaki melakukan kesilapan, wanita yg berpengertian tidak terus mengeluarkan kata2 yg kasar atau menuduh bukan2 sebaliknya cuba mengerti duduk persoalannya.

Menghargai

Wanita yg menghargai lelaki adalah wanita idaman lelaki. Berbeza dgn wanita yg suka diperlakukan dgn lembut, lelaki suka dihargai,dipuji dgn tulus ikhlas dan diberi kepercayaan. Penghargaan dari wanita membuatlelaki berasa bangga.

Menjaga Penampilan

Lelaki menyukai wanita yg pandai menjaga penampilannya agar sentiasa kelihatan cantik, bersih, kemas dan menarik. Penampilan yg baik menunjukkan wanita tersebut menghargai dirinya.Dia akan murah senyuman,pandai merawat tubuhnya, meningkatkan kualiti hidupnya dan memberi yg terbaik kepada dirinya.Dia suka dan bersyukur dengan dirinya dan secara tidak langsung memancarkan pesona yg menyebabkan lelaki juga menyukainya. Apabila sudah berumahtangga, wanita tersebut terus menjaga penampilan dirinya dan kesihatan tubuh badan walau sudah beranak-pinak. Siapa yg tidak suka isteri yg masih kelihatan cantik dan ramping walau dah punya anak 3??
Artikel ini special untuk kaum hawa yang ingat memikat kaum adam tapi sebelum tu kenala tahu bagaimana nak pikat kaum adam ni...bukan senang jgk....hehehe...antara sikap-sikap yang disukai kaum adam ada senarai dibawah ni.mari membaca apakah antara sikap-sikap yang digemari atau disukai oleh kaum adam


Pandai berbicara

Lelaki tertarik dgn wanita yg pandai berkomunikasi dan boleh diajak berbual. Walau topik perbualan yg disukai lelaki berbeza dgn topik kegemaran wanita,wanita tersebut dapat mengimbanginya. Dia bukan sekadar teman berbual yg pasif, tetapi dapat memberi respon dan pendapat yg baik. Dia juga tahu menjadi pendengar yg baik, serta mengalihkan topik yg agak serius kepada perbualan yg lebih menarik. Lelaki juga suka dengan wanita yg suka bergurau dan pandai berjenaka serta boleh menerima jenaka lelaki dgn baik dan berfikiran terbuka.

Pandai Bergaul dan Menyesuaikan Diri

Wanita yg pandai bergaul dan menyesuaikan diri mempunyai nilai lebih di mata lelaki. Wanita tersebut tahu menghadapi orang yg lebih tua dan cara berhadapan dgn orang yg lebih muda. Apabila berhadapan dgn suasana yg baru,wanita tersebut tidak gentar malah cepat menyesuaikan diri. Dia mudah di ajak ke mana saja dan tidak kekok samada di bandar atau di kampung.

Menghormati Diri Sendiri

Lelaki suka dgn wanita yg menghormati dirinya sendiri sebagai seorang wanita, bersikap sopan dan mempunyai etika. Wanita yg menghormati dirinya sendiri mempunyai keyakinan dan tahu apa yg baik dan buruk diperlakukan oleh seorang lelaki terhadap dirinya. Jadi dia tahu apa yg dia inginkan dan mahu elakkan serta menjaga maruah dirinya. Dia tidak akan merendah-rendahkan dirinya dan tidak akan membiarkan lelaki memperlakukan dirinya sesuka hati.

Simpati dan prihatin

Lelaki suka wanita yg murah hati, mengambil berat, simpati pada nasib yg susah, sayangkan kanak-kanak dan tidak memilih bulu. Kebaikan yg wajar dan spontan mencerminkan hati yg mulia. Ada kecantikan dalaman pada dirinya yg memancar keluar dgn indah dan mempesona.

Apasal la aku malas sembahyang,
Tuhan kasi aku jasad siap dengan bayang - bayang,
Bukan ke lebih beruntung daripada tiang,
Berdiri tanpa roh malam & siang...

Apasal la aku malas sembahyang,
Kerja dah best keluarga pun dah senang,
Negara pun dah aman tidak lagi hidup berdagang,
Takkan lima minit lima waktu aku tak boleh luang....

Apasal la aku malas sembahyang,
Tuhan kasi otak supaya aku tak bangang,
Tuhan kasi ilmu boleh fikir susah senang,
Tuhan kasi nikmat kenapa aku tak kenang...

Apasal la aku malas sembahyang,
Main bola aku sanggup sampai petang,
Beli tiket konsert aku sanggup beratur panjang,
Apa la aku ingat masuk syurga boleh hutang...?

Apasal la aku malas sembahyang,
Aku kena ingat umur Kita bukannya panjang,
Pagi Kita sihat petang boleh kejang,
Nanti dalam kubur kena balun sorang - sorang....

Apasal la aku malas sembahyang,
Siksa neraka Cuba la aku bayang,
Perjalanan akhirat memang terlalu panjang,
Janji Allah Taala akan tertunai tak siapa boleh
Halang!!!

4wad laa ape Lagi!!..hehehe. Pastu gi lah solat….
Renung2kan Dan Selamat BeramaL!!...

kisah selepas final

alhamdulillah bebaru aku telah selesai menjalani final exam yang pertama dan yang terakhir pada 4 nov 08 paper I.C.E tapi jgn korang ingat ais batu ataupun air batu campur...tu singkatan pendek subjek yang aku ambik...untuk singkatan panjangnya plak Internal Combustion Engine... apa2pun aku dah lega sangat sebab subjek ni last aku exam di UMP....selepas ni plak aku akan menjalani LI.

Selepas exam...aku dan budak rmh aku merancang nak gi obernite mlm tu...nak enjoy puas2 slps 2thn setgh penat lelah menuntut ilmu di UMP...

selepas solat isyak kami pun bertolak dengan dua buah keta lebih kurang 9org jgk la yg join...destinasi pertama kami mlm tu...apa lagi klau bukan ke tanjung lumpur...lapar beb tak makan dari pagi td sbb asyik study utk final...masing2 muka dah x boleh blah...semua kelaparan...

Sampai je kat tanjung lumpur kami memilih restoran ana ikan bakar...restoran ni mmg jadi pilihan aku dan mbr2 yg lain sbb masakannya sedap dan banyak...mmg kenyang hbs...lps tu harga kat restoran ni mmg murah...aku dan mbr2 order menu masing2...aku plak order nasi goreng, tomyam campur dan minum air kelapa laut sbb paklie cakap sedap air tu...yang bestnyer tauke brg motor dan tauke top up....ting and acap open table blanje makan sotong masak goreng tepung...tenkiu...hehehe...

ok makanan dah sampai...apa lagi...masing2 dah lapar...terus je makan sampai x ingat dunia...hahaha...malam tu aku mmg bebetol makan sampai boleh habiskan nasi goreng, tomyam, sotong goreng dan air kelapa laut....kenyang giler...selesai makan aku pun pi bayar...nak tahu bape kena campur semua skali yang aku makan...rm8 je...memang murah dan berbaloi hbs...

selepas makan semua kembali bertenaga...kami pun meneruskan destinasi ke teluk cempedak (TC)....malam tu org x seramai hujung mggu...aku pun berjalan sampai menghirup udara angin pantai...mmg rasa puas sbb lps ni x gado pikir pasal exam lg...semua dah settle...sambil berjalan2 dan lepak kat situ aku pun tengok gelagat pengunjung yang datang disitu...ada yang datang dengan berkeluarga...dengan kekawan...dan dgn couple masing2...aku tertarik sorang peniaga kaki lima...dia menjual lukisan yang dibuat didalam botol mengunakan serbuk berwarna...seni dan kreatif giler...



selain lepak2 kat situ...apa lagi...mesti x terlepas punya sesi bergambar...klau bab bergambar ni mmg aku suka posing mcm2 gaya...dlm hati teringin nak jadi model tapi x tercapai plak...hahaha...lps masing2 dah penat...kami pun balik...sblm tu mesti x ketinggalan makan ice cream mc'd dl...



lps kat tc kami berpecah...keta achik terus ke kuantan...yang aku tahu diarong nak gi cari bapok...ish2...aku naik keta paklie terus balik ke UMP...sampai je dibilik aku dah x larat sbb kepenatan dan terus je terlelap...

Berehat Sebentar




Assalamualaikum,
Pertama skali timaseh kpd pengunjung2 setia blog aku. sebenarnya blog ni berehat sebentar disebabkan kesibukan study (psm, projek, asgmt, test & main game)hehehe....yg main game tu x masuk dlm study.utk suka suki je...apa2pun nanti kita akan berjumpa lagi slps final exam (coming soon)...diharap pengunjung tetap melayari blog aku di masa akan dtg...sayonara....

Selamat Hari Raya

Adab ketika musafir


Sesetengah di antara kita selalu keluar, sama ada kerana urusan pekerjaan, menziarahi keluarga dan kenalan atau kerana semata-mata bercuti. Ada antara kita tidak ambil kisah mengenai perjalanan, asalkan pasti tempat ditujui. Tetapi dalam Islam ada beberapa panduan yang wajar diberi perhatian, antaranya:

1. Dianjurkan memulai perjalanan pada Khamis.

Melalui hadis diriwayat Bukhari bermaksud: “Rasulullah s.a.w berangkat ke Perang Tabuk pada Khamis. Rasulullah menyukai memulai perjalanannya pada Khamis.”


2. Dianjurkan memulakan perjalanan pada waktu malam.

Dalam hadis diriwayatkan Abu Daud, Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya: “Berjalanlah pada waktu malam kerana bumi dijadikan lebih pendek pada waktu malam.”


3. Dianjurkan bermusafir bersama-sama.

Hadis riwayat Bukhari, Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya: “Jika manusia mengetahui bahaya bermusafir sendirian sebagaimana aku ketahui, tentu mereka enggan bermusafir sendirian.”


4. Berdoa dalam musafir

Sabda Rasulullah s.a.w, seperti diriwayatkan Tirmidzi, bermaksud: “Tiga doa yang pasti akan dikabulkan Allah S.W.T ialah doa orang teraniaya, doa orang dalam perjalanan dan doa orang tua terhadap anaknya.”


5. Meraikan permulaan perjalanan dan berdoa

Dalam hadis riwayat Tirmidzi, Abu Hurairah r.a meriwayatkan, seorang lelaki berkata (kepada Rasulullah), wahai Rasulullah, saya akan memulai perjalanan (musafir), jadi berikanlah nasihat kepada saya. Nabi berkata: hendaklah engkau bertakwa kepada Allah dan bertakbir setiap kali melewati (melalui) tempat yang tinggi. Selepas lelaki itu pergi, Nabi s.a.w berdoa, “ Ya Allah, dekatkanlah jarak perjalanannya dan mudahkan perjalanannya.”

Nabi s.a.w, apabila menghantar seseorang bermusafir, tidak melepaskan tangannya daripada orang terbabit sebelum orang berkenaan melepaskan dahulu tangannya.

Kemudian, baginda berdoa (maksudnya): “Saya titipkan kepada Allah agamamu, amanatmu dan kesudahan amalmu.” (Hadis riwayat Ahmad)


6. Dianjurkan juga segera kembali kepada keluarga apabila urusan sudah selesai.

Sabda Nabi s.a.w bermaksud: “Perjalanan adalah sebahagian daripada azab. Dia tidak dapat makan enak dan minum sepuas-puasnya serta tidur dengan nyenyak. Apabila seorang daripada kamu sudah menyelesaikan hajatnya, segeralah kembali kepada keluarganya.” (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)

Dato’ Dr. Hj. Mohd Fadzilah Kamsah

1. Semua orang ada jodoh atau pasangan yang menanti dan biasanya ia berada tidak jauh dari anda. Jarang orang bertemu dengan jodoh yang berada jauh darinya.

2. Jodoh itu ketentuan Allah dan kita wajib berusaha. Doa, usaha yang betul dan bersungguh-sungguh disertai dengan tawakkal, insyallah akan menemukan anda dengan pasangan anda.

3. Ramai orang masih belum bertemu jodoh kerana mudah patah semangat. Teruskan usaha sehingga anda bertemu jodoh.

4. Seimbangkan hidup anda dengan sempurna agar diri anda jadi seperti “magnet” yang menarik bakal pasangan anda kepada anda.

5. Daya tarikan yang sebenar berpusat di hati yang murni. Berusahalah untuk mencuci hati anda daripada semua perasaan yang negatif terhadap semua orang di dunia ini.

6. Agar mudah orang sayang, cuci hati dengan jaga ibadah, solat taubat, beristighfar, baca Al-Quran, maafkan orang lain, meminta maaf, bersedekah dan berfikiran positif.

7. Sayangi semua orang di sekitar anda dan anda akan menarik sayang terhadap anda. Jika anda membenci orang, ditakuti bakal pasangan anda akan membenci anda.

8. Orang yang sedang mencari pasangan harus sentiasa bersedia untuk bertemu dengan pasangannya pada bila-bila masa. Justeru, kita perlu sentiasa dalam keadaan yang paling menarik setiap masa. Tanggapan pertama adalah yang terpenting.

9. Untuk lelaki, tarikan pertama ialah pakaiannya. Untuk perempuan, wajah dan bentuk badan menjadi tarikan pertama. Sediakan diri untuk menawan bakal pasangan anda.

10. Buka hati dan minda anda untuk menerima cinta. Cinta boleh berputik pada bila-bila masa. Cinta mudah datang kepada mereka yang sentiasa bersedia untuk menerima cinta.

11. Cinta datang melalui mata lalu turun ke hati. Justeru, perhebatkan hubungan mata secara memandang bakal pasangan dengan penuh kasih sayang.

12. Kita boleh berkomunikasi melalui fikiran. Hantarlah kasih sayang dan hasrat murni anda terhadap pasangan dengan gelombang fikiran ini secara berterusan hingga berjaya.

13. Ramai yang terlepas peluang dan patah hati sebab lewat menyatakan hasrat kepada bakal pasangan. Perkara yang baik disegerakan (iaitu menyatakan perasaan anda kepada bakal pasangan).

14. Tidak salah untuk orang perempuan memulakan usaha untuk berkenalan. Orang lelaki akan sentiasa merasakan mereka yang memulakan perkenalan walaupun sebenarnya orang perempuan yang mulakan.

15. Berkomunikasi dengan mesra dan bersemangat menggunakan lidah, mata, hati dan bahasa badan. Elakkan bercakap sambil lewa atau kurang sopan terhadap bakal pasangan.

16. Berbual dengan pasangan mengenai apa yang dia suka. Beri tumpuan kepada minat dan perasaannya. Elakkan sibuk memberi tumpuan kepada diri sendiri.

17. Layan bakal pasangan dengan mesra seperti kawan lama walaupun baru berkenalan. Bentuk suasana keintiman dengan segera agar bakal pasangan rasa selesa.

18. Makin mudah kita menceritakan hal peribadi yang munasabah kepada bakal pasangan, semakin mudah dia menceritakan hal dirinya kepada kita.

19. Berdoa dan latih diri agar kita pandai mendampingi orang lain dan seronok untuk didampingi oleh orang lain. Buang perangai yang menyebabkan orang benci kepada kita.

20. Beri sayang untuk mendapat sayang. Orang yang masih ada perasaan benci terhadap sebarang orang boleh menyebabkan bakal pasangan benci atau tidak tertarik kepada kita. Justeru buang semua benci.

21. Untuk wanita, jangan jual mahal terhadap bakal pasangan. Tetapi, nyatakan dengan hikmah kepadanya yang anda amat sukar untuk berkenalan dengan lelaki lain.

22. Kebanyakan lelaki mudah tertarik kepada perempuan yang simple, tidak materialistik, mudah berterima kasih dan redha dengan setiap pemberian lelaki tersebut.

23. Orang perempuan mudah tertarik kepada lelaki yang memberi perhatian, penghargaan dan penghormatan kepada mereka. Justeru, orang lelaki janganlah terlalu jimat atau kedekut.

24. Orang lelaki perlu belajar mengenal kerenah orang perempuan. perasaan, pemikiran, kehendak, keperluan, kesukaan dan kebenciannya.

25. Elakkan memberi tumpuan kepada kelemahan dan kesilapan kecil yang ada pada bakal pasangan. Jangan sesekali mengutuk atau memalukan bakal pasangan.

26. Senyuman ikhlas, wajah yang menawan dan bahasa badan yang penuh kemesraan akan menambat lelaki terhadap wanita.

27. Orang mudah tertawan kepada bakal pasangan yang ada persamaan dan ada perbezaan sifat, tindakan dan minat. Terlalu banyak persamaan membosankan. Banyak sangat perbezaan menyesakkan.

28. Orang mudah tertarik kepada bakal pasangan yang ada sikap dan sifat yang saling mengimbangi dan melengkapkan sikap dan sifatnya.

29. Walaupun belum kenal rapat dengan bakal pasangan, nyatakan yang anda sering merasa atau berfikir seperti yang dia rasa atau fikir. Keserasian adalah tarikan.

30. Perempuan membentuk hubungan dengan berbual dan bercakap. Lelaki bentuk hubungan dengan melakukan sesuatu kegiatan secara bersama.

31. Orang mudah tertawan kepada bakal pasangan yang mempunyai persamaan daripada berbagai segi seperti kefahaman politik, aktiviti keagamaan, sikap terhadap harta, wang dan hobi.

32. Dua orang yang amat banyak perbezaan boleh serasi antara satu sama lain jika mempunyai satu atau dua persamaan yang mendalam seperti suka kepada kucing, suka melancong atau suka ramai anak.

33. Tindakan yang serentak akan menarik bakal pasangan terhadap anda. Contohnya, serentak berpaling, serentak angkat gelas, serentak berdiri, serentak nak ke tandas.

34. Tawan hati bakal pasangan dengan pamerkan emosi yang sama terhadap sesuatu kejadian atau peristiwa ? sama- sama gembira, sedih, terperanjat, benci, simpati dan sebagainya.

35. Dua insan mudah serasi jika mempunyai pentafsiran yang sama mengenai hubungan ? tahap keakraban, kebebasan, kebergantungan, pemberian, pengorbanan dan sebagainya.

36. Kenalpasti ciri-ciri yang disukai oleh bakal pasangan anda. Bentuk ciri- ciri yang disukai oleh bakal pasangan anda. Bentuk ciri-ciri ini dalam diri anda dan pamerkan kepadanya yang anda mempunyai ciri-ciri tersebut.

37. Semua orang mencari cinta sejati tanpa syarat. Bakal pasangan anda akan tertarik kepada anda jika anda mengasihinya bukan kerana wajah, harta, keturunan atau glamornya.

38. Bakal pasangan akan tertawan kepada anda jika anda dapat bantu mengukuhkan imej dirinya, rangsang semangatnya dan pupuk keyakinan dirinya.

39. Keikhlasan amat penting dalam memuji atau memotivasi bakal pasangan. Jika kita didapati bohong, dia akan terus menjauhkan diri daripada kita.

40. Pujian yang berhikmah dan ikhlas bertindak sebagai magnet yang menarik anda kepada bakal pasangan. Pujian daripada kawan baru lebih bermakna dan berkesan berbanding pujian daripada kawan lama.

41. Ulang sebut perkataan, ayat atau slogan yang digemari bakal pasangan anda. Ini menyebabkan dia rasa istimewa dan dihargai dan akan tertawan kepada anda.

42. Kenalpasti keistimewaan bakal pasangan anda yang orang lain tidak nampak. Sampaikan kehebatan ini dengan bersemangat dan dia akan mudah tertawan kepada anda.

43. Untuk bakal pasangan yang popular dan sering dipuji , cari pujian yang original untuk menambat hatinya. Untuk orang yang tidak popular, sebarang pujian amat dialukan dan dihargai.

44. Beri penghargaan serta merta kepada setiap pencapaian atau kejayaan bakal pasangan. Ini membelai dan melembutkan hatinya terhadap anda.

45. Jika bakal pasangan memuji anda, pamerkan keseronokan anda dengan senyuman dan ucapan terima kasih dan bersyukur. Dia akan rasa dihargai.

46. Cari keunikan, kelucuan atau ‘kegilaan’ bakal pasangan anda. Nyatakan yang anda suka kepadanya sebab keunikan tersebut. Ini buat dia rasa istimewa.

47. Ramai pasangan sengsara bila isteri terlalu cantik atau suami terlalu handsome. Justeru, cari bakal pasangan yang setara dan sepadan dengan kita.

48. Orang yang merasa dirinya hodoh sukar untuk mendapat pasangan. Carilah kecantikan yang ada pada anda dan bentuk keyakinan diri. Hati yang suci dan keyakinan yang tinggi menyerlahkan kecantikan anda.

49. Wanita mudah tertawan kepada lelaki yang gentleman ? bersopan santun, suka membantu, menghormati wanita, berani dan yakin diri.

50. Untuk jadi lebih menawan, berterusan belajar, perbaiki perangai dan peribadi, baiki kemahiran komunikasi, murnikan hati, pemaaf dan sentiasa bersangka baik.

51. Lelaki harus mempamerkan sifat kelelakiannya di samping memasukkan sifat perempuan dalam dirinya seperti lebih prihatin, memahami emosi , timbang rasa, dan gunakan gerak batin.

52. Perempuan harus mempamerkan sifat kewanitaan disamping menghayati sifat lelaki seperti minat dalam politik, sukan, memancing, dan aktiviti macho yang lain. Bertindak bijak tapi, jangan terlalu bijak.

53. Untuk menambat hati wanita, kerap bertanya tentang perasaannya, aktiviti yang dijalankannya, kegemarannya, kebenciannya atau sebarang perkara yang berkaitan dengan emosi.

54. Sebelum benar-benar rapat, orang perempuan harus elakkan diri dari bertanya bakal pasangan mengenai perasaannya mengenai sesuatu perkara, peristiwa atau situasi.

55. Orang lelaki amat pantang bila bakal pasangan menempelak atau menunjukkan kesilapan atau kebodohan lelaki tersebut. Ini cara terbaik memutuskan hubungan.

56. Orang perempuan mudah tertawan kepada lelaki yang boleh mengaku salah, meminta maaf, meminta bantuan, bertolak ansur, pandai mendengar, bersabar dan lemah lembut terhadap wanita.

57. Bila bercakap dengan lelaki, orang perempuan harus fokus kepada fakta dan sampaikan secara ringkas. Penjelasan yang berjela-jela dan memasukkan unsur perasaan akan membunuh minat lelaki terhadapnya.

58. Jika orang perempuan marah, pujuklah dengan kasih sayang. Tanya kenapa dia marah, dengari dengan teliti dan jangan komen atau cuba beri nasihat. Orang perempuan mudah sayang pada lelaki yang pandai mendengar dan sensitif kepada perasaannya.

59. Jika lelaki marah, jangan sibuk nak tanya kenapa dia marah. Pamerkan kasih sayang dan bentuk suasana yang tenang. Doakan dia dan beri masa untuk dia merawat dirinya sendiri.

60. Fahami bahawa orang lelaki bercakap secara terus terang, ringkas dan objektif. Orang perempuan sering bercakap secara berlapik, terperinci dan banyak yang tersirat

Fenomena Big Bang

GENEVA - Sekumpulan saintis tajaan Pertubuhan Eropah Bagi Penyelidikan Nuklear (CERN) akan melancarkan satu eksperimen yang dibimbangi boleh memusnahkan dunia, esok.

Eksperimen paling kompleks itu bertempat di dalam sebuah terowong sepanjang 27 kilometer dan pada kedalaman 100 meter di bawah permukaan Bumi di sempadan Perancis-Switzerland.

Ia cuba mengulangi teori Letupan Besar atau Big Bang yang menurut sains, membawa kepada pembentukan alam semesta.

Eksperimen mega disifatkan sukar dan berbahaya yang dibiayai CERN itu mendapat lampu hijau selepas persediaan hampir dua dekad dengan menelan belanja AS$10 bilion (RM34.3 bilion).

Ia memerlukan kepakaran sekumpulan 5,000 saintis, jurutera dan juruteknik dari kira-kira 36 buah negara yang berusaha memasti-kan eksperimen itu berjaya dilakukan.

BEBERAPA saintis melihat skrin komputer di pusat kawalan Pertubuhan Eropah Bagi Penyelidikan Nuklear (CERN) di Geneva pada Rabu lalu.

Sekumpulan saintis yang menyediakan mesin pemecut jirim terbesar dikenali sebagai Large Hadron Collider (LHC) itu turut menerima ancaman bunuh.

Menurut sebuah akhbar semalam, ancaman bunuh itu dihantar oleh sekumpulan pengkritik yang bimbang eksperimen tersebut mampu memusnahkan dunia.

Eksperimen yang menggunakan mesin itu akan memecut partikel proton hampir menyamai kelajuan cahaya bersamaan 186,282.397 batu sesaat.

Partikel tadi akan dihentam dengan partikel lain yang menghasilkan satu letupan amat kuat mirip Big Bang.

Apabila pertembungan itu berlaku, saintis-saintis berharap ia dapat menghasilkan semula keadaan ketika detik permulaan selepas Big Bang iaitu semasa alam semesta mula terbentuk.

TEROWONG yang menempatkan mesin pemecut jirim.

Bagi memastikan semua aspek berhubung letupan itu dipantau dan dirakam, 60,000 buah komputer akan digunakan.

“Ia akan menganalisis eksperimen itu seperti sebuah kamera digital gergasi berkapasiti 150 juta piksel dan berupaya merakam gambar pada kelajuan 600 juta kali sesaat,” kata Ketua Eksperimen CERN, Ian Bird.

“Kami sedang membuka sempadan baru dalam bidang sains. Bagaimanapun, teknologi, kaedah dan keputusan eksperimen itu akan diaplikasi dalam bidang industri,” kata penyelia rangkaian komputer itu, Ruth Pordes.

Menurut teori Big Bang, alam ini pada asalnya bercantum padu, kemudian berlaku satu letupan yang kuat pada 10 hingga 20 bilion tahun dahulu.

Hasil daripada letupan yang dinamakan Big Bang itu berlaku proses pengembangan serta mewujudkan angkasa lepas, galaksi, matahari dan seumpamanya.

Teori ini pada asalnya diutarakan oleh Albert Einstein dan dimajukan oleh pakar fizik Rusia, Alexander Friedmann.

Walaupun projek CERN itu dipercayai bermanfaat kepada tamadun manusia, sekumpulan saintis telah memfailkan saman di Mahkamah Hak-Hak Asasi Manusia Eropah bagi menghalangnya.

Mereka bimbang projek CERN menghasilkan letupan di luar kawalan yang dibimbangi lebih kuat daripada bom nuklear dan boleh mendatangkan kemusnahan pada skala global.

BULATAN ini menunjukkan lokasi terowong bawah tanah yang menempatkan mesin pemecut jirim terbesar di dunia di sempadan Perancis-Switzerland.


Bagaimanapun, seorang profesor di Universiti Manchester yang turut terlibat dengan projek CERN, Brian Cox berkata, kebimbangan berhubung eksperimen itu adalah tidak berasas.

“Sesiapa yang berfikir bahawa mesin itu akan memusnahkan dunia adalah mengarut,” katanya.

Namun, bahaya mesin itu masih dianggap satu realiti kerana tiada siapa yang tahu secara terperinci sekuat mana tenaga yang dihasilkan apabila jirim proton dalam sesuatu atom dimusnahkan. - Agensi

Petikan

Itu adalah berita Kosmo semalam 10 September 2008. Saya sedang memikirkan kita sebagai Muslim bagaimana kita mahu mengaplikasikan ayat Allah yang berbunyi

Dan sediakanlah untuk menentang mereka (musuh yang menceroboh) segala jenis kekuatan yang dapat kamu sediakan dan dari pasukan-pasukan berkuda yang lengkap sedia, untuk menggerunkan dengan persediaan itu musuh Allah dan musuh kamu serta musuh-musuh yang lain dari mereka yang kamu tidak mengetahuinya; sedang Allah mengetahuinya. Dan apa sahaja yang kamu belanjakan pada jalan Allah akan disempurnakan balasannya kepada kamu, dan kamu tidak akan dianiaya. (al-Anfaal:60)

Kerana kita hanya menjadi pengikut manusia yang membabi buta, tidak menjadi hamba Allah yang setia.

Kerana kita hanya menjadikan al-Quran bahan bacaan harian, bukan sebagai panduan kehidupan dan kemajuan.

Kerana kita saling berdengki sesama muslim, saling menjatuhkan, tidak melihat perbezaan sebagai medium untuk menciptakan momentum kejayaan.

Namun,

Kita masih punyai waktu, pastikan semua orang mengambil posisi masing-masing…berusahalah sebelum terlambat.

13 Aurat Perempuan

1. Bulu kening - Menurut Bukhari, Rasullulah melaknat perempuan yang mencukur atau menipiskan bulu kening atau meminta supaya dicukurkan bulu kening - Petikan dari Hadis Riwayat Abu Daud Fi Fathil Bari.

2. Kaki (tumit kaki) semacam hantu loceng - Dan janganlah mereka (perempuan) membentakkan kaki (atau mengangkatnya) agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan - Petikan dari Surah An-Nur Ayat 31.
Keterangan : Menampakkan kaki dan menghayunkan/melenggokkan badan mengikut hentakan kaki terutamanya pada mereka yang mengikatnya dengan loceng sama juga seperti pelacur dizaman jahiliyah.

3. Wangian - Siapa sahaja wanita yang memakai wangi-wangian kemudian melewati suatu kaum supaya mereka itu mencium baunya, maka wanita itu telah dianggap melakukan zina dan tiap-tiap mata ada zinanya terutamanya hidung yang berserombong kapal kata orang sekarang hidong belang - Petikan dari Hadis Riwayat Nasaii, Ibn Khuzaimah dan Hibban.

4. Dada - Hendaklah mereka (perempuan) melabuhkan kain tudung hingga menutupi bahagian hadapan dada-dada mereka - Petikan dari Surah An-Nur Ayat 31.

5. Gigi - Rasullulah melaknat perempuan yang mengikir gigi atau meminta supaya dikikirkan giginya - Petikan dari Hadis Riwayat At-Thabrani, Dilaknat perempuan yang menjarangkan giginya supaya menjadi cantik, yang merubah ciptaan Allah - Petikan dari Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim.

6. Muka dan leher - Dan tinggallah kamu (perempuan) di rumah kamu dan janganlah kamu menampakkan perhiasan mu seperti orang jahilliah yang dahulu. Keterangan : Bersolek (make-up) dan menurut Maqatil sengaja membiarkan ikatan tudung yang menampakkan leher seperti orang Jahilliyah.

7. Muka dan Tangan - Asma Binte Abu Bakar telah menemui Rasullulah dengan memakai pakaian yang tipis. Sabda Rasullulah: Wahai Asma! Sesungguhnya seorang gadis yang telah berhaid tidak boleh baginya menzahirkan anggota badan kecuali pergelangan tangan dan wajah saja - Petikan dari Hadis Riwayat Muslim dan Bukhari.

8. Tangan - Sesungguhnya kepala yang ditusuk dengan besi itu lebih baik daripada menyentuh kaum yang bukan sejenis yang tidak halal baginya - Petikan dari Hadis Riwayat At Tabrani dan Baihaqi.

9. Mata - Dan katakanlah kepada perempuan mukmin hendaklah mereka menundukkan sebahagian dari pemandangannya - Petikan dari Surah An Nur Ayat 31.

Sabda Nabi Muhamad SAW, Jangan sampai pandangan yang satu mengikuti pandangan lainnya. Kamu hanya boleh pandangan yang pertama sahaja manakala pandangan seterusnya tidak dibenarkan hukumnya haram - Petikan dari Hadis Riwayat Ahmad, Abu Daud dan Tirmidzi.

10. Mulut (suara) - Janganlah perempuan-perempuan itu terlalu lunak dalam berbicara sehingga berkeinginan orang yang ada perasaan serong dalam hatinya, tetapi ucapkanlah perkataan-perkataan yang baik - Petikan dari Surah Al Ahzab Ayat 32.

Sabda SAW, Sesungguhnya akan ada umat ku yang minum arak yang mereka namakan dengan yang lain, iaitu kepala mereka dilalaikan oleh bunyi-bunyian (muzik) dan penyanyi perempuan, maka Allah akan tenggelamkan mereka itu dalam bumi - Petikan dari Hadis Riwayat Ibn Majah.

11. Kemaluan - Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan mukmin, hendaklah mereka menundukkan pandangan mereka dan menjaga kehormatan mereka - Petikan dari Surah An Nur Ayat 31.

Apabila seorang perempuan itu solat lima waktu, puasa di bulan Ramadan, menjaga kehormatannya dan mentaati suaminya, maka masuklah ia ke dalam Syurga daripada pintu-pintu yang ia kehendakinya - Hadis Riwayat Riwayat Al Bazzar.

Tiada seorang perempuan pun yang membuka pakaiannya bukan di rumah suaminya, melainkan dia telah membinasakan tabir antaranya dengan Allah - Petikan dari Hadis Riwayat Tirmidzi, Abu Daud dan Ibn Majah.

12. Pakaian - Barangsiapa memakai pakaian yang berlebih-lebihan terutama yang menjolok mata , maka Allah akan memberikan pakaian kehinaan di hari akhirat nanti - Petikan dari Hadis Riwayat Ahmad, Abu Daud, An Nasaii dan Ibn Majah.

Petikan dari Surah Al Ahzab Ayat 59. Bermaksud : Hai nabi-nabi katakanlah kepada isteri-isterimu, anak perempuanmu dan isteri-isteri orang mukmin, hendaklah mereka memakai baju jilbab (baju labuh dan longgar) yang demikian itu supaya mereka mudah dikenali. Lantaran itu mereka tidak diganggu. Allah maha pengampun lagi maha penyayang.

Sesungguhnya sebilangan ahli Neraka ialah perempuan-perempuan yang berpakaian tetapi telanjang yang condong pada maksiat dan menarik orang lain untuk melakukan maksiat. Mereka tidak akan masuk Syurga dan tidak akan mencium baunya - Petikan dari Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim.

Keterangan : Wanita yang berpakaian tipis/jarang, ketat/ membentuk dan berbelah/membuka bahagian-bahagian tertentu.

13. Rambut - Wahai anakku Fatimah ! Adapun perempuan-perempuan yang akan
digantung rambutnya hingga mendidih otaknya dalam Neraka adalah mereka itu di dunia tidak mahu menutup rambutnya daripada dilihat oleh lelaki yang bukan mahramnya - Petikan dari Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim.

"Fadilat Hari Jumaat"

JUMAAT adalah hari paling mulia serta mempunyai beberapa fadilatnya untuk direnungi.Kitab As Sabi’ iyahti Fi Mawa’izhil Bariyyat banyak memaparkan peristiwa agung yang berlaku pada Jumaat.Antara peristiwa itu ialah perkahwinan Nabi Adam dan Hawa; Nabi Yusuf dengan Zulaiha: Nabi Musa dengan Shafura binti Syuaib; Rasulullah saw dengan Khadijah; Rasulullah dengan Siti Aisyah binti Abu Bakar serta Ali bin Abi Thalib dengan Fatimah Zahara binti Muhammad.

Daripada Abu Hurairah katanya, Rasulullah bersabda, maksudnya: “Sebaik-baik hari yang terbit matahari ialah Jumaat, pada hari itulah, Adam diciptakan dan pada hari itulah juga dia dikeluarkan dari syurga.

“Pada Jumaat juga kiamat akan berlaku. Pada hari itu tidaklah seorang yang beriman meminta sesuatu daripada Allah melainkan akan dikabulkan permintaannya.” (Hadis riwayat Muslim).

Dalam hadis lain, Rasulullah bersabda yang bermaksud : “Hari yang dijanjikan ialah hari kiamat, hari yang disaksikan ialah hari Arafah dan hari yang menyaksikan ialah hari Jumaat. Matahari tidak terbit dan tidak terbenam pada mana-mana hari yang lebih mulia dan afdal daripada hari Jumaat.

“Pada hari itu terdapat suatu masa di mana seorang hamba mukmin apabila meminta (berdoa) kepada Allah sesuatu kebaikan melainkan Allah memakbulkan doanya atau ia meminta Allah melindunginya daripada sesuatu kejahatan melainkan Allah melindunginya daripada kejahatan.” (Hadis riwayat Tirmizi).

Solat Jumaat dua rakaat yang difardukan ke atas umat Islam membuktikan hari itu adalah semulia hari yang perlu ambil manfaat untuk mendapatkan ganjaran Allah daripada setiap amal ibadat yang dilaksanakan.

Rasulullah bersabda: “Sesiapa hadir solat Jumaat pada saat pertama, dia umpama berkorban seekor unta.

“Sesiapa hadir solat Jumaat pada saat kedua, dia seperti berkorban seekor lembu.

“Barang siapa yang menghadiri solat Jumaat pada saat yang ketiga, dia seperti berkorban seekor kibas.

“Sesiapa hadir solat Jumaat pada saat keempat, dia seperti memberi hadiah seekor ibu ayam dan sesiapa hadir solat pada saat kelima, dia seolah-olah memberi hadiah sebiji telur.”

Apabila imam naik ke mimbar, malaikat menutup buku catatannya dan ikut mendengar khutbah. Justeru, sesiapa yang datang untuk solat selepas itu seolah-olah dia hanya datang untuk solat semata-mata, tidak direkodkan dalam buku kehadiran malaikat.

Umat Islam juga dituntut membuat persediaan sebelum menghadiri solat Jumaat untuk mendapat fadilatnya, termasuk dalam berwuduk, mandi sunat dan tertib ketika menghadiri solat Jumaat.

Imam Muslim meriwayatkan sebuah hadis Rasulullah yang bermaksud: “Sesiapa berwuduk lalu memperelokkan wuduknya, kemudian mendatangi solat Jumaat, terus mendengar dan berdiam diri, tidak berbicara sama sekali, maka diberi tambahan tiga hari lagi.

“Sesiapa yang memegang kerikil untuk dimainkan sehingga tidak memperhatikan isi khutbah, sesungguhnya dia telah melakukan kelalaian, yakni bersalah.”

Hadis di atas membuktikan bahawa Islam memberi penekanan terhadap perlunya makmum menumpukan kepada khutbah yang disampaikan. Isi kandungannya khutbah perlu diteliti bukan hanya sebagai sumber ilmu, malah mencakupi teguran, pembinaan hidup dan nasihat yang berguna.

Daripada Ibnu Umar bahawa Rasulullah bersabda: “Jika seseorang antara kalian mendatangi solat Jumaat, maka hendaklah mandi dulu.” (Muttafaq ‘alaih)

Daripada Samurah, diriwayatkan bahawa Rasulullah pernah bersabda: “Sesiapa yang berwuduk pada Jumaat, maka dengan keringanan itu, bolehlah dilakukan tanpa mandi tetapi mandi itu adalah lebih utama.” (Hadis riwayat Imam Abu Daud dan Termizi).

Kemuliaan yang ada pada Jumaat meletakkannya sebagai ‘penghulu’ segala hari.

Hadis Rasulullah yang diriwayatkan Abu Hurairah yang bermaksud: “Jumaat dinamakan sebagai ‘Saidul aiyam’ iaitu penghulu segala hari (hari yang sebaik hari).”

Ada banyak hadis dan riwayat mengenai kelebihan hari Jumaat. yang bertujuan menceritakan ganjaran yang perlu direbut oleh umat Islam. Antaranya:

1. Orang yang meninggal dunia pada hari Jumaat akan terlepas soal jawab kubur hingga hari Kiamat.

2. Sesiapa yang membaca surah Ali Imran pada hari Jumaat, maka Allah dan malaikat mendoakan kebaikan ke atasnya sehingga matahari terbenam pada hari itu.

3. Sabda Rasulullah yang diriwayatkan oleh Abi Said Al-Khudri bermaksud: “Sesiapa membaca surah Al-Kahfi pada hari Jumaat, Allah menerangi hidupnya antara dua Jumaat.”

4. Sesiapa membaca Surah Yassin pada malam Jumaat, Allah mengampunkan dosa kecil yang dilakukan, demikian menurut hadis Rasulullah yang diriwayatkan oleh Abi Hurairah.

5. Sabda Rasulullah yang diriwayatkan oleh Abdullah Ibn Abi Khatadah, bermaksud: Sesiapa yang mandi pada hari Jumaat seolah-olah dirinya bersih hingga Jumaat akan datang.

6. Mereka yang mendirikan solat Jumaat antara satu Jumaat ke satu Jumaat berikutnya, maka Allah mengkifaratkan atau mengelakkan dia daripada terbabit dosa besar.

7. Mereka yang berdoa dengan penuh keikhlasan hati pada Jumaat, mudah dimakbulkan Allah.


1. Tidak mengambil sarapan pagi
Apabila seseorang tidak mengambil sarapan pagi, paras gula dalam
darah akan menjadi rendah. Ini akan mengakibatkan kekurangan bekalan
nutrisi pada otak dan menjadikannya kurang aktif.

2. Terlebih makan
Ia akan membebankan pembuluh darah otak dan mengurangkan kuasa mental otak.

3. Perokok
Asap rokok akan mengakibatkan sel-sel otak terjejas atau terbakar dan boleh mengakibatkan penyakit ` Alzheimer'.

4. Penggunaan gula yang berlebihan
Pengambilan gula secara berlebihan akan mengganggu penyerapan
protein dan nutrisi. Selain daripada itu, ia akan mengganggu perkembangan otak yang sihat.

5. Pencemaran udara
Otak adalah pengguna oksigen terbesar dalam badan manusia.Pencemaran udara boleh menyebabkan pengurangan bekalan oksigen ke otak dan keaktifan otak.

6. Terlebih tidur
Tidur adalah bagus untuk merehatkan otak tetapi masa tidur yang
panjang boleh mengakibatkan sel-sel otak kita mati.

7. Menutup muka ketika tidur
Tidur sambil menutup muka akan mengakibatkan otak menerima lebih
banyak karbon dioksida berbanding oksigen dan ini akan membawa
kerosakan kepada otak.

8. Membiarkan otak bekerja semasa kita berada di dalam keadaan
kurang sihat.
Bekerja semasa anda kurang sihat boleh mengurangkan keberkesanan
otak dan juga membawa kerosakan kepada sel-sel otak.

9. Kurang berimiginasi
Berfikir adalah satu cara terbaik untuk melatih otak kita. Kurangnya berimiginasi boleh menyebabkan tahap kecerdasan/keaktifan otak menurun.

10. Jarang berfikir
Jarang berfikir akan menyebabkan otak kita kurang aktif. Oleh itu, perbincangan yang membina boleh menambah keberkesanan kecerdasan
otak kita.

"Telah (jadilah) kamu sebaik-baik ummah yang dikeluarkan untuk manusia.. Kamu sentiasa menyuruh kepada perkara ma'ruf, sentiasa mencegah perkara munkar, dan kamu sentiasa beriman kepada Allah. Dan kalaulah ahli kitab itu semuanya beriman, nescaya itu adalah lebih baik bagi mereka. Cuma sebahagian daripada mereka yang beriman sebaliknya kebanyakan mereka adalah orang-orang yang fasiq."


Dalam satu kisah percintaan yang menarik. Sepasang suami isteri berjalan di tepi sebuah tasik yang indah. Kemudian mereka berhenti di sebuah bangku yang disediakan di tepi tasik. Kemudian si isteri bertanya kepada si suami. Ini dialog mereka

Isteri : Mengapa abang menyukai saya? Mengapa abang cintakan saya?

Suami : Abang tidak boleh menerangkan sebabnya, namun begitu abang memang menyayangi dan mencintai Sayang!

Isteri : Abang tak boleh terangkan sebabnya? Bagaimana abang boleh katakan abang sayang dan cintakan saya sedangkan abang tidak boleh menerangkannya.

Suami : Betul! Abang tak tahu sebabnya tetapi abang boleh buktikan bahawa abang memang cintakan Sayang!

Isteri : Tak boleh beri bukti! Tidak! Saya hendak abang terangkan kepada saya sebabnya. Kawan-kawan saya yang lain yang mempunyai suami dan teman lelaki, semuanya tahu menerangkan mengapa mereka mencintai. Dalam bentuk puisi dan syair lagi. Namun begitu abang tidak boleh terangkan sebabnya

Si suami menarik nafas panjang dan dia berkata "Baiklah! Abang mencintai Sayang sebab sayang cantik, mempunyai suara yang merdu, penyayang dan mengingati abang selalu. Abang juga sukakan senyuman manis dan setiap tapak Sayang melangkah, di situlah cinta Abang bersama Sayang!"

Si isteri tersenyum dan berpuas hati dengan penerangan suaminya tadi. Namun begitu selang beberapa hari si isteri mengalami kemalangan dan koma. Si suami amat bersedih dan menulis sepucuk surat kepada isterinya yang disayangi. Surat itu diletakkan di sebelah katil isterinya di hospital. Surat tersebut berbunyi begini :

"Sayang!Jika disebabkan suara aku mencintai mu... sekarang bolehkah engkau bersuara? Tidak! Oleh itu aku tidak boleh mencintai mu. Jika disebabkan kasih sayang dan ingatan aku mencintai mu...sekarang bolehkah engkau menunjukkannya? Tidak! Oleh itu aku tidak boleh mencintai mu.Jika disebabkan senyuman aku mencintai mu... sekarang bolehkah engkau tersenyum? Tidak! Oleh itu aku tidak boleh mencintai mu.Jika disebabkan setiap langkah aku mencintai mu.... sekarang bolehkah engkau melangkah? Tidak! Oleh itu aku tidak boleh mencintai mu. Jika cinta memerlukan sebabnya, seperti sekarang. Aku tidak mempunyai sebab mencintai mu lagi. Adakah cinta memerlukan sebab? Tidak! Aku masih mencintai mu dulu, kini, selamanya dan cinta tidak perlu ada sebab. Kadangkala perkara tercantik dan terbaik di dunia tidak boleh dilihat, dipegang. Namun begitu ia boleh dirasai dalam hati."


VICTOR (kanan) bersaing dengan Mohammed Jaffer Ali dari Al-Muharraq pada perlawanan suku akhir pertama Piala AFC di Bahrain kelmarin.


PERBEZAAN masa dan suasana bermain pada bulan puasa menjadi antara alasan kegagalan pasukan Kedah apabila dibelasah 0-5 oleh kelab Al-Muharraq dari Bahrain pada saingan suku akhir pertama Kejohanan Bola Sepak Piala AFC di Stadium Nasional, Bahrain kelmarin.

Namun aksi anak didik Mohd. Azraai Khor Abdullah itu juga patut dipuji kerana kesebelasan yang tempang tanpa pemain import mampu bertahan hingga minit ke-60 sebelum tewas akibat keletihan.

Menurut Azraai, perubahan masa di Bahrain yang lewat lima jam belum dapat disesuaikan pemainnya yang hanya mempunyai masa sehari untuk menyesuaikan diri sebelum perlawanan bermula.

"Mereka (pemain) bermain pada pukul 2.15 pagi waktu Malaysia dan 10.15 malam waktu Bahrain dan keadaan itu sebenarnya belum dapat disesuaikan lagi oleh pemain Kedah.

"Selain itu, faktor bermain di bulan puasa juga telah membuat pemain menjadi cepat letih sekali gus memberi ruang kepada lawan untuk mengusai perlawanan pada penghujung perlawanan," katanya ketika dihubungi Kosmo! semalam.

Jelasnya, dia melihat barisan pemain tempatan pasukan Hijau Kuning adalah setanding dengan pemain Al-Muharraq yang dibarisi pemain import dan kebangsaan kerana kesebelasan utamanya masih mampu mengekang asakan lawan.

Menurutnya, kesebelasan yang diturunkan telah berusaha bermati-matian untuk membawa pulang kemenangan tetapi keletihan ternyata tidak dapat disembunyikan apabila gawang Kedah dibocor lima kali bermula pada minit ke-65.

Azraai berkata, masalah perbezaan masa dan suasana yang menghantui anak buahnya itu bakal dilalui pemain lawan apabila mereka bertandang ke Stadium Darulaman, Alor Star pada 23 September ini.

Katanya lagi, walaupun ruang untuk Kedah mara ke separuh akhir semakin sukar namun dia masih menaruh harapan untuk pemainnya bangkit menebus kekalahan itu.

Tambahnya, pasukannya pernah bangkit dalam perlawanan sukar sebelum ini dan tidak mustahil juga jika Kedah dapat melangkah ke separuh Piala AFC selepas ini.

Antara pemain yang menguatkan pasukan Kedah pada perlawanan itu ialah Saramsak Kram, Khyril Muhymeen, Fadzly Baharom, Badrol Bakhtiar, Fauzi Shaari, Mohd. Sabree Abu, Victor Andrag, Fazliata Taib, V. Thirumurugan, Shafizan hashim dan penjaga gol, Helmi Eliza Elias.

KOSMO
Sukan
18 September 2008

Puasa Adalah Perisai



MENJALANI ibadah puasa bermakna bermulalah kita menjalani modul latihan psikologi bagi menyembuhkan pelbagai jenis penyakit yang berkaitan dengan jiwa.

Memulakan ibadah puasa bererti menyemai benih iman dan takwa dalam diri yang boleh menjadi perisai dalam mengharungi kemelut hawa nafsu. Kejayaan mengawal nafsu bermakna kejayaan kita mengawal personaliti dan tingkah laku daripada pelbagai angkara maksiat yang sentiasa menyelubungi hidup kita.

Kemuncak kejayaan diri dalam konteks ini adalah kejayaan mendidik hati dan perasaan sekali gus menjelmakan rasa kasih sayang, belas kasihan, tolong-menolong antara satu sama lain. Firman Allah yang bermaksud: 'Wahai orang yang beriman, kamu diwajibkan berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang yang dahulu daripada kamu supaya kamu bertakwa' - Surah al-Baqarah: 183.

Mendidik diri sebagai hamba Allah bererti menjadikan diri menurut dan patuh kepada peraturan yang ditetapkan oleh Allah terhadap kewajipan berpuasa.

Menjadikan diri sebagai hamba Allah bermakna menjauhkan daripada menjadikan diri sebagai hamba dunia, hamba kepada ketamakan dan kerakusan dan hamba kepada nafsu syahwat. Sukar bagi diri kita untuk mengawal perasaan apabila berhadapan dengan pelbagai nikmat yang ada di sekeliling kita.

Bolehkah kita mengawal perasaan kita dengan menjimatkan perbelanjaan apabila berhadapan dengan juadah di bazar Ramadan yang dirasai semuanya enak-enak belaka?

Adakah kita berasa memadai dengan membeli hanya satu dua jenis sahaja atau pun membeli sehingga tidak cukup tangan? Allah mengingatkan dalam firmanNya yang bermaksud: 'Dan makan dan minumlah kamu, dan jangan berlebih-lebihan. Sesungguhnya Dia tidak suka orang yang berlebih-lebihan' - Surah al-A'raf: 31.

Dalam hal ini, Rasulullah menegaskan, daripada Anas katanya: 'Bahawa Rasulullah berbuka puasa dengan beberapa biji rutab sebelum solat. Sekiranya tiada rutab, maka hanya dengan beberapa biji tamar dan sekiranya tiada tamar, maka Rasulullah minum beberapa teguk air' - hadis riwayat Ahmad dan al-Timizi.

Mendidik jiwa bagi orang berpuasa adalah menjadikan puasa Ramadan sebagai perisai kejahatan. Daripada Abu Ubaidah ra beliau berkata bahawa saya dengar Rasulullah bersabda: "Puasa adalah perisai, selama dia tidak memecahkannya" - hadis riwayat al-Nasai dan Ibnu Majah. Perisai bererti menjadikan puasa sebagai imunisasi bagi mengawal diri daripada dicerobohi syaitan.

Dalam melaksanakan ibadah puasa, segala perbuatan dan tingkah laku kita perlu dijaga termasuk menjaga penglihatan dan pemandangan daripada melihat perkara buruk yang mendatangkan dosa.

Kita dikehendaki sentiasa mengawal percakapan kita daripada bercakap kosong, berbohong, mengumpat dan mengata perkara yang boleh menyentuh peribadi orang lain. Apatah lagi caci maki yang menyakiti hati.

Jika disakiti, ingatkan bahawa kita sedang berpuasa. Kita juga mesti mengawal pendengaran kita daripada mendengar ungkapan kotor dan buruk.

Mungkin ada sangkaan bahawa puasa boleh melemahkan jiwa dan jasmani. Anggapan begini sebenarnya meleset kerana ibadah puasa boleh melembutkan perasaan dan mencetuskan tenaga dalam diri manusia, menguatkan akal dan diperteguhkan rohaniah.

Berpuasa Ramadan sebulan dalam setahun merupakan cara menguatkan kesihatan badan. Sebaliknya, kelemahan diri adalah sentiasa menurut nafsu dan sentiasa gagal mengawal kemahuan.



Seorang yang berpuasa akan melatih diri agar sentiasa amanah terhadap dirinya dan orang lain. Di samping itu, dia akan merasai bahawa jiwa raganya sentiasa diawasi Allah pada setiap masa dan ketika.

Jiwa merdeka yang berjaya dididik melalui puasa akan mencernakan niat yang ikhlas yang mana segala apa yang dilakukan adalah untuk mendapat keredaan Allah, merasai kelazatan ibadah, yakin dengan janji syurga, jiwa damai dan sentiasa mengukuh silaturahim, bersimpati sesama manusia dan sentiasa berusaha untuk melakukan kebajikan.

KOSMO
18 September 2008

Peristiwa Di Bulan Ramadhan

Di bulan Ramadhan Al Qurýan di turunkan. Dialah wahyu Allah yang menjadi petunjuk hidup manusia. Dialah muýjizat yang dianugerahkan Allah kepada manusia.


Tanggal 17 Ramadhan tahun ke-2 Hijrah, hari Jumýat pagi, terjadi peperangan Badr al-Kubra. Sebuah perang besar terbuka yang pertama kalinya terjadi antara kaum Muslimin melawan kaum musyrik. Pertempuran terjadi di sebuah lembah di dekat kota Madinah, yaitu di Badr. Kekuatan kaum Muslimin waktu itu, sekitar 300 orang, setiap dua orang satu unta. Sedangkan kekuatan kaum kafir sekitar 1000 orang dengan perincian 700 orang naik unta dan lebih dari 100 orang adalah pasukan berkuda. Berarti satu orang Muslim harus menghadapi 3 lawan. Pertempuran dimenangkan oleh kaum Muslimin dengan gilang-gemilang.


Tanggal 18 Ramadhan tahun ke-8 Hijrah Rasulullah bersama 12 000 kaum Muslimin bertolak dari Madinah menuju Makkah untuk membebaskan Makkah. Peristiwa bebasnya kota Makkah terkenal dengan sebutan Futuh Makkah. Pembukaan kota Makkah menandai sebuah era baru di dalam Islam, setelah sebelumnya kaum Muslimin selalu disiksa, ditindas, bahkan terakhir dikepung oleh pasukan Ahzab (sekutu) selama berminggu-minggu di Madinah. Era baru yang dibangkitkan oleh Rasulullah dengan perang Ahzab dengan sabdanya,ýKaum Quraisy tidak akan berani mendatangi (menyerang) kamu sesudah tahun ini, telah lenyap musnah kekuatan mereka, dan mereka tidak akan memerangi kita sesudah hari ini, dan sekarang giliran kita akan memerangi mereka, Insya Allah.ý


Bulan Ramadhan tahun ke-91 Hijrah, kaum Muslimin di bawah pimpinan panglima Thariq bin Ziad membuka Andalusia(Spanyol). Peristiwa ini dikenal dengan sebutan Futuh Andalusia. Thariq bin Ziyad menyeberangi selat antara Afrika dan Eropah atas perintah Musa bin Nushair penguasa Islam kala itu. Ketika pasukan Islam sudah sampai di seberang, diperintahkannya agar kapal-kapal perang Islam dibakar. Kemudian ia berpidato didepan pasukannya :ýMusuh di depan kalian. Apabila kalian mundur, maka lautan dibelakang kalian..ý Agaknya langkah yang beliau ambil dalam membangkitkan semangat kaum muslimin sangat tepat. Tidak ada lagi jalan untuk mundur. Yang ada hanyalah berjuang sekuat tenaga dan mengharap pertolongan Allah. Berturut-turut kota demi kota jatuh ke tangan kaum Muslimin. Akhirnya pada bulan Ramadhan jatuhlah Andalusia ke tangan kaum Muslimin. Sejarah mencatat bahwa di kemudian hari Andalusia menjadi pusat ilmu pengetahuan dan menjadi mercu peradaban manusia di zamannya. Kemajuan teknologi yang diperoleh orang-orang Eropah zaman sekarang hanyalah merupakan perpanjangan teknologi umat Islam masa silam.


Futuh bilaad Al-Ghaal (dibukanya daerah ýGhaalý atau dalam bahasa Perancis pays des Gualles). Jatuhnya daerah Ghaal yang sekarang letaknya di Perancis juga terjadi di bulan Ramadhan. Peristiwa ini terjadi di zaman Islam di Andalusia.


Maýrakah ýAinu Jaaluut (perang ýainu jaaluut). Peperangan ini terjadi dengan latar belakang jatuhnya Daulah Abbasiyyah. Kala itu pasukan Tartar (Mongol) yang ganas mengirim ekspedisi ke arah barat. Ketika sampai di daerah kekhalifahan Abbasiyyah terjadilah pengacauan-pengacauan sampai akhirnya mereka bergerak menuju Baghdad. Baghdad yang kala itu merupakan pusat intelek berhasil mereka hancurkan. Khalifah beserta segenap keluarganya mereka bunuh. Buku-buku perpustakaan di Baghdad mereka tenggelamkan di Sungai Tigris untuk membuat jembatan penyeberangan. Dalam sejarah digambarkan betapa air sungai Tigris kala itu berwarna kehitam-hitaman karena terlalu banyaknya tinta yang larut. Demikianlah akhir dari sebuah peradaban modern Islam di Baghdad. Pasukan Mongol terus bergerak ke barat menuju Syams (sekarang meliputi Syria, Palestina, Yordania, Libanon). Umat Islam tidaklah tinggal diam membiarkan orang-orang kafir merobek-robek kemuliaan umat. Penguasa Mesir kala itu Sa ifuddin Quths menggerakkan pasukan Islam menuju Syams untuk menghalang orang-orang Mongol. Seorang tokoh penting yang sangat berpengaruh membentuk kepribadian Quths adalah seorang ulama yang bernama Al-ýIzz bin ýabdis Salaam. Beliaulah yang mentarbiyyah (membina) Saifuddin Quths menjadi seorang berkepribadian islami. Dua buah pasukan besar tersebut akhirnya bertemu di sebuah tempat yang bernama ýAinul Jaaluut (letaknya di Palestina). Sejarah akhirnya mencatat bahwa diýainul Jaaluut-lah akhirnya ekspansi pasukan Tartar dipatahkan oleh kaum Muslimin.

Kedah ada peluang


Khyril Muhymeen menjadi sandaran Kedah

Oleh ABDUL HAFIZ AHMAD

KUALA LUMPUR – Jika Kedah kehilangan trio importnya - Marlon Alex James, Bernard Huggins dan Nelson San Martin, nasib Al Muharraq pula lebih teruk kerana turun ke suku akhir pertama bola sepak Piala AFC hari ini tanpa enam tonggak yang masih bersama skuad kebangsaan Bahrain.

Ia sekali gus membuka sedikit peluang untuk juara tiga piala Liga Malaysia itu menyambar sekurang-kurangnya satu mata dari Stadium Kebangsaan, Manama sebagai bekalan semangat apabila menanti lawan di Alor Star dalam suku akhir kedua, 23 September ini.

Ketiadaan mereka disahkan oleh jurulatih Al Muharraq, Salman Sharida kepada laman web Gabungan Bola Sepak Asia (AFC), the-afc.com di Manama, semalam, dengan menambah, khidmat kesemua tonggak itu cuma dapat diperoleh semula pada Khamis ini.

“Persediaan kami terjejas tanpa mereka setelah kami turut kehilangan penjaga gol utama, Ali Hassan kerana kecederaan perut, Hamad Al Dakeel (betis) dan penyerang dari Brazil, Leandson Silva yang baru terbabit dengan kemalangan kereta,” katanya.

Salman juga tidak memperlekehkan kemampuan Kedah walaupun Muharraq mempunyai kelebihan gelanggang sendiri selain dengan reputasi gah selaku naib juara Piala AFC 2006 dan juara Liga Bahrain sebanyak 30 kali.

“Kami mesti mendapatkan kelebihan awal dengan memenangi perlawanan ini tetapi lawan tetap sebuah pasukan yang tersusun dan jika tidak bagus, mereka tidak akan sampai sejauh suku akhir Piala AFC ini,” katanya.

Muharraq bagaimanapun sempat mengadakan persediaan dengan beraksi dalam Liga Juara-juara GCC bulan lalu malah berhasrat menghadiahkan kemenangan untuk penyokong sendiri.

Marlon, penjaring terbanyak Liga M 2007-2008 dan Huggins sudah pun berhijrah ke Vancouver Whitecaps di Liga Bola Sepak Utama (MSL) Amerika Syarikat sementara Nelson pulang ke negara asal, Chile selepas membantu Kedah menjulang Piala Malaysia, Liga Super dan Piala FA.

Malah ketiadaan Marlon, penyerang St. Vincent dan Grenadines dan Nelson yang menyumbangkan lapan gol untuk membantu Kedah muncul naib juara Kumpulan D cukup dirasai oleh jurulatih, Azraai Khor Abdullah dalam persaingan kalah mati ini.

“Tugas dan cabaran kami lebih getir tanpa mereka tetapi kami tetap akan mencuba yang terbaik selepas mencapai sasaran awal dengan melepasi peringkat kumpulan. Sebarang keputusan yang bagus dalam suku akhir dianggap satu bonus bagi kami,” katanya.

Utusan Malaysia
16 September 2008 / 16 Ramadan 1429

14 Amalan-Amalan Sunat Ketika Berpuasa

1. Menyegerakan berbuka setelah masuk waktu maghrib. Sunat bebuka dengan kurma dan segelas air.
Hadis Qudsi yang bermaksud;
“Sesungguhnya hamba-hamba- Ku yang paling Aku sukai ialah mereka yang menyegerakan berbuka.” (Riwayat: Imam Ahmad dan Tirmidzi)

“Manusia akan sentiasa berada dalam kebaikan selama ia menyegerakan dalam berbuka.” -HR Bukhari Muslim

“Apabila makanan telah dihidangkan, maka dahulukanlah makan daripada solat Maghrib dan janganlah kamu tergesa-gesa ketika makan makanan malam kamu.” -HR Bukhari Muslim
2. Membaca doa ketika berbuka:
Ertinya;
“Ya ALLAH, untuk Engkau puasaku, dan dengan Engkaulah aku beriman, dan atas adanya rezeki Engkaulah aku berbuka, disertai dengan rahmat Engkau wahai Tuhan yang Maha Pengasih.”
3. Melambatkan makan sahur. Sebaik-baiknya dua jam sebelum Subuh.

Jabir r.a menegaskan bahawa Nabi SAW pernah bersabda:
“Barang siapa yang akan berpuasa hendaklah dia makan sahur sekalipun hanya sedikit” (Riwayat: Imam Ahmad)

4. Membanyakkan ibadah di malam hari sepanjang berpuasa di bulan Ramadan. Solat tarawih pada setiap malam Ramadan dan witirnya.

5. Mulai malam 15 Ramadan sampai akhir bulan, membaca doa Qunut pada rakaat akhir solat witir.

6. Berdoa dan berzikir setiap malam sesudah witir.

7. Bertadarus samada sendiri atau secara berkumpulan.

8. Beriktikaf di masjid terutama pada 10 hari terakhir Ramadan.

“Pada 10 hari terakhir (di bulan Ramadan), Rasulullah lebih tekun mendirikan solat melebihi hari-hari yang lain.”

9. Membanyakkan ibadah malam terutama di malam 10 yang terakhir di bulan Ramadan.

Dalam suatu hadis yang bermaksud;
“Sesungguhnya Nabi SAW manakala telah memasuki 10 hari terakhir di bulan Ramadan, baginda selalu melakukan solat malam, dan membangunkan ahli keluarganya untuk beribadah bersama.” (Riwayat: Bukhari & Muslim)

10. Merperbanyakkan sedekah. Tidak kira sedekah apa-apapun. Harta, makanan, pakaian atau apa sahaja. Jika tidak mampu, berilah senyuman kerana ia adalah sedekah yang paling ringan.

11. Menjamu orang-orang yang berbuka puasa. Elok jika majlis berbuka dibuat dari rumah ke rumah atau di masjid.

Sabda Rasullullah SAW yang bermaksud:

“Barangsiapa yang memberi makan (untuk berbuka) kepada orang yang berpuasa, maka ia beroleh puasa seperti pahala orang tersebut tanpa mengurangi pahala orang itu sedikit pun.”

12. Menjauhi perkara yang tidak berfaedah.

13. Mendapat keampunan apabila beristighfar sepanjang hari di bulan puasa.

14. Membanyakkan ibadah di bulan Ramadan kerana mengharap keredaan ALLAH SWT.

Diriwayatkan oleh Abu Hurairah, sabda Rasullullah SAW yang bermaksud:

“Barangsiapa yang melakukan ibadah di bulan Ramadan kerana iman dan mencari keredaan ALLAH, maka dosa-dosanya yang lalu akan diampuni.”

Kurma/ Kismis / Madu

Sabda Rasulullah s.a.w "Berilah makan buah kurma kepada isteri-isteri kamu yang hamil, kerana sekiranya wanita hamil itu memakan buah kurma, nescaya anak yang bakal dilahirkan itu menjadi anak yang penyabar, bersopan santun serta cerdas pemikirannya."

Kebaikan Kurma Ketika Mengandung dan Bersalin Adalah amat baik sekali jika puan mengamalkan memakan buah kurma semasa mengandung kerana ini akan memudahkan bersalin nanti. Semasa bayi dilahirkan, buah kurma juga dicalitkan sedikit di lelangit bayi. Ingat tak kisah dimana Maryam hanya memakan buah kurma semasa melahirkan nabi Isa a.s. Buah kurma tidak mengandungi gula yang merbahayakan malah ia merupakan makanan Rasullullah s.a.w. Puan janganlah risau kerana takut diserang kencing manis.Apa yang harus puan buat, makanan manis2 yang lain puan jauhkanlah. Buah kurma tidak merbahayakan kesihatan kerana ianya mengandungi banyak khasiat.




1) KURMA

Nabi Muhammad SAW bersabda: "Rumah yang tidak ada kurma di dalamnya, akan menyebabkan penghuninya kurang sehat".

Nabi Muhammad SAW bersabda: "Berilah makanan kurma pada wanita yang hamil sebelum dia melahirkan, sebab yang demikian itu akan menyebabkan anaknya menjadi seorang yang tabah dan bertakwa (bersih hatinya)".

Abu Abdillah a.s. bersabda: "Buah kurma adalah salah satu buah yang berasal dari syurga dan dapat mensirnakan pengaruh sihir".

Abu Abdillah a.s. bersabda: "Orang yang memakan 7 buah kurma yang baik sebelum sarapan, maka pada hari itu dia tidak akan tertimpa racun, sihir dan tidak diganggu setan".

Imam Ja'far Ash-Shadiq a.s. bersabda: "Barangsiapa memakan 7 buah kurma yang baik, maka cacing-cacing yang ada di perutnya akan mati".




2) KISMIS

Nabi Muhammad SAW bersabda: "Barangsiapa memakan kismis merah sebanyak 21 biji setiap hari sebelum sarapan pagi, maka dia tidak akan tertimpa penyakit kecuali kematian".

Nabi Muhammad SAW bersabda: "Biasakanlah memakan kismis karena kismis dapat menghilangkan kepahitan (empedu/cairan kuning), menghilangkan lendir, menyehatkan badan, membaguskan rupa, menguatkan saraf dan menghilangkan letih".

Imam Ali a.s. bersabda: "Barangsiapa memakan 21 biji kismis merah, maka dia tidak akan melihat pada jasadnya suatu yang tidak disenangi".

Imam Ali a.s. bersabda: "Kismis dapat menguatkan jantung, menghilangkan penyakit, menghilangkan panas dan memulihkan kesehatan jiwa".

Pada riwayat lain dari Abi Ja'far At-thusi disebutkan bahwa kismis dapat menghilangkan lendir dan menyehatkan jiwa".




3) MADU

Nabi Muhammad SAW bersabda: "Barangsiapa minum madu setiap bulan dengan niat melakukan nasehat Al-Qur'an, maka Allah SWT akan menyembuhkannya dari 77 penyakit".

Nabi Muhammad SAW bersabda: "Barangsiapa ingin memiliki hafalan yang kuat hendaklah dia meminum madu".

Nabi Muhammad SAW bersabda: "Sebaik-baik minuman ialah madu karena dia dapat mengkonsentrasikan hati dan menghilangkan dingin yang ada di dalam dada".

Nabi Muhammad SAW bersabda: "Allah SWt telah meletakan berkah di dalam madu dan menjadikannya sebagai obat dari rasa nyeri, dan madu telah didoakan oleh 70 Nabi".

Dari Imam Ali a.s. beliau bersabda: "Madu adalah obat dari segala penyakit,tiada penyakit di dalamnya, ia dapat menghilangkan lendir dan membersihkan hati". Dari Imam Ja'far Ash-Shadiq a.s., beliau bersabda: "Rasul saw sangat menyenangi madu". Dari Imam Ja'far Ash-Shadiq a.s., beliau bersabda: "Biasakanlah dirimu memperoleh dua obat yaitu meminum madu dan membaca Al-Quran".

MAK...

mak...
kau umpama cahaya..
yang menerangi idup ku..
kau curahkan kasih sayang tanpa mengira waktu..
kasih mu mak tidak ternilai...
kasih mu mak tidak boleh di jual beli...


mak...
kau mendewasakan ku..
dari kecil hingga dewasa..
sakit ku..sedih ku kau peduli...
kau pendengar setia bila ku mangadu..
kau memberi tanpa rasa jemu...


mak..
sedih mu kau sembunyikan..
kau korban kan jiwa mu untuk ku..
sedangkan dirimu menderita menjaga ku..
sanggup kau menahan perut untuk ku...
mak pengorbanan mu amat suci...


mak...
setiap belayanmu membuat ku terharu...
pengorbananmu akan ku kenang...
kasih sayangmu tiada tolok bandingnya...
kerna kau lah mak ku....
RATU HATI KU..

Loghat Kedah

ayaq = air
siru = berlagak
awat = kenapa
melingkaq = berlingkar
hawaq = cam sial
moktan = rambutan
tawaq hebiaq = terlalu tawar
segak = comey , lawa
gerek = basikal
ketegaq = keras kepala, degil
pungai = baling
loqlaq = tak senonoh
koi = makin
mengkala = bila
hari senayan = hari isnin
besaq = besar
puluik = pulut (loghat perlis)
darai = bapok
chek = saya (manja punya)
hang = kamu
kawaq = pencuri
habaq = beritahu
sat = sekejap
Belemoih - kotoq atau kotor
Keleboq = selut, lumpur
Ayaq acaq = air kotor dlm longkang
becempegha = bertempiaran
ketit = digigit serangga
seghabai = tak kemas, serabut (pakaian)
lepot = lemah, tak kuat
ghagaiih = panjat
tonyoh = sental
kutil = mencubit
dok = buat, tinggal
mutu = motosikal
renyih = senyum kambing
kona = belok
katup =tutup
mai = mari
ciwi = bangga, poyo
deras = laju
mangkaq = teruk, bangang, keras
loqlaq = tak senonoh
kawaq = pencuri
mot = bawa
guqhi = tempayan
mertun = tukul
cabai = cili
toksah = tak payah
toyu = kicap
gon = kawasan berbukit
kedaghah = makan dengan gelojoh dan banyak
hang, hangpa = kau, awak, kowang
be'siaq = kerap sangat kencing, buang air kecil
lapaq = lapar
habaq = beritahu
la ni = sekarang
melewaq = merayau, melilau
megheben = melalut, magarut
celuih = muat, padat
hinggut = goyang
lughuh = luruh
mengheyut = anak ramai
pancat = pancit
beghemba = bersaing-saing
melugai = meloya
raba = pemadam
gurmit = pengasah mata pensil
met ngot = sangat lembap
terpegheluih = tergelincir (lubang)
kecek = pujuk
seluloi = kerap kali
ghayup = hilang sekelip mata
ghosek = selongkar
nyuloq = jatuh tersembam
buloq = lapar sangat
taboh = pukul, belasah
ghelah = terkoyak
ghunaih = cungkil, kupil
sekeh = luku sikit
seneghih = selisih
semuih = bosan
ndoi = buaian
cheme = dapat mata percuma (pertandingan)
beghetoh = tersentuh
menyeghok = sarapan pagi
heliaq = sapu/lap
baloq liat = malas
ceghin = tegak (bulu)
kughuih kedekiang = kurus sangat
teghebe = lastik
cemerkap = tak cermat
bincut = benjol
beghanda = serambi
kelih = perasan
teghandaih = terhantuk
seghoi = nasi masak elok
tirih = bocor
lau ayam = reban ayam
cekedon = lembut lutut
ketayap = kepiah
ban = batas tepi sungai
aih ketoi = ais batu
ghelai = hancur
seghondoi = menerpa
ghelin = menjeling
kucai = kacau
segagan = sebaya
kelepiaq = melibas
kelolo = tak berapa betul (perangai)
hemoi = muka tak malu
megheyeh = mengatal
sakan = hebat

(Jika terdapat sebarang kesalahan, pembetulan sangat dialu-alukan)

suatu detik permulaan

assalamualaikum...syukur kehadrat illahi dgn rasminya saya telah berjaya menghasilkan blog saya sendiri.untuk makluman hari ni bertarikh 14 september 2008 adalah tarikh hari lahir bonda saya yang tercinta. saya mendoakannya panjang umur untuk melihat kejayaan yang akan saya kecapi nanti. i luv u mom so much..segala jasamu tidak akan dapat dibalas oleh ku. ok buat permulaan, saya berharap semua pelayari blog saya terhibur di masa akan datang dan terima kasih atas kunjungan saudara/i semua.